رخشاد حجازی؛ سید محمد حسینی؛ سید علی جوزی؛ سید محمود هاشمی
چکیده
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگی یکی از اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی و سرلوحۀ انقلاب بود. جاری کردن فرهنگ و ارزشهای دینی و اخلاقی در جامعه و زندگی، از مهمترین اصول در سیاستگذاری فرهنگی از ...
بیشتر
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگی یکی از اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی و سرلوحۀ انقلاب بود. جاری کردن فرهنگ و ارزشهای دینی و اخلاقی در جامعه و زندگی، از مهمترین اصول در سیاستگذاری فرهنگی از سوی بزرگان انقلاب به ویژه امام خمینی(ره) بود. علاوه بر این، در دورههای بعد بهویژه در سالهای اخیر به دلیل پشت سر گذاشتن شرایط اضطرار در سایر حوزهها، حوزۀ فرهنگی از سوی بزرگان نظام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از طرفی بازارها از دیرباز، نقش اساسی در هویتبخشی فرهنگی، ملی و بومی به شهرهای ایرانی اسلامی بر عهده داشتهاند، اما با تحول این فضاهای تجاری و شکلگیری مجتمعهای تجاری مدرن و به خصوص مگامالها، نگرانیهای جدی دربارۀ تاثیرات این فضاها بر هویت فرهنگی جامعه به وجود آمده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش، پیوستنگاری فرهنگی پروژۀ مشهدمال، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیتهای اصلی طرح در فاز بهرهبرداری و نیز شاخصهای مهم فرهنگی که از این فعالیتها تاثیر میپذیرند با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد میشود. در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم(VENSIM) روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مالها ارائه شده است.